מס ירושה בישראל – כל מה שצריך לדעת

מס ירושה בישראל – כל מה שצריך לדעת

מס ירושה הוא נושא משמעותי בתחום המיסים בישראל. במאמר זה נספק מידע מקיף ומעודכן לשנת 2023 על מס הירושה בישראל, כולל הגדרה, דרכי חישוב, תנאים ועדכונים חשובים בתחום. נתחיל בהבנה בסיסית של הנושא ונמשיך לפרטים מעשיים ומורכבים. בסיום קריאת המאמר יהיה לכם מושג ברור ומקיף על מס הירושה בישראל וההשפעות שלו על הציבור הרחב.

 

האם יש מס ירושה בישראל?

שאלה נפוצה בנושא מס ירושה בישראל היא האם יש מס ירושה. התשובה לשאלה זו היא לא, בישראל אין מס ירושה, המכונה גם מס עיזבון.

 

אז איזה מסים חלים על נכסי העיזבון?

ככל העיזבון כלל נכסי מקרקעין, הם לרוב יהיו מחויבים במס שבח במכירה. חשוב לדעת שניתן לקבל פטור ממס שבח במידה ולמורישים הייתה דירה יחידה ושהיורשים עומדים בתנאי חוק מיסוי מקרקעין לצורך קבלת הפטור (לדוגמא שהם תושבי ישראל).

 

מס שבח על נכסים שעברו בירושה

מדינת ישראל מטילה מס שבח על נכסים מסוימים שעברו בירושה. מס זה חל כאשר הנכס או הנכסים שעברו בירושה עולים בערכם בין מועד הרכישה למועד המכירה. מס השבח מחושב על סמך הפרש הערך ושיעור המס החל נקבע לפי חישוב של מס שבח לינארי בהתאם לתקופות שונות.

 

האם החזר משכנתא הפוכה משפיע על מס השבח?

שיקול חשוב אחד בכל הנוגע למס שבח ירושה בישראל הוא ההשפעה של פירעון משכנתא הפוכה על חבות המס. במקרים בהם הייתה למנוח משכנתא הפוכה, לא ניתן יהיה לנכות מהשבח שנוצר את החזר ההלוואה והריבית, כיוון שמדובר בהלוואה לכל מטרה – ולא הלוואה לרכישת דירה ולכן היא אינה מוכרת כניכוי, לצורך מיסוי מקרקעין.

 

דיווח על עסקאות ירושה

ליורשים חשוב להבין את חובותיהם בכל הנוגע לדיווח ותשלום מס, במכירת נכסים שהתקבלו בירושה. מנהל העיזבון אחראי על הגשת דוחות המס הנדרשים ותשלום חבות המס. אי עמידה בדרישות אלו עלולה לגרור קנסות וריביות, ולכן חיוני להקפיד על ציות נאות לחוק. ככל שלא קיים מנהל עיזבון, הדיווח על העסקאות יבוצע ע"י היורשים.

 

לסיכום

לסיכום, ניכר כי בישראל אין מס ירושה. משמעות הדבר היא שאנשים אשר יורשים רכוש או נכסי מקרקעין מיקיריהם, הם אינם צריכים לשלם מס ספציפי על ירושות אלו. ניתן לראות בכך היבט חיובי עבור אנשים שמתכננים את עיזבונם ורוצים להשאיר רכוש רב ליורשיהם.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי ישנם שיקולים כספיים נוספים שאנשים פרטיים צריכים להיות מודעים אליהם בכל הנוגע לירושה בישראל. כך למשל, אם נכס עובר בירושה ויש עליו משכנתא הפוכה, עלולים היורשים להידרש להחזיר את ההלוואה בתוספת ריבית והצמדה למדד. זה משהו שצריך להעריך ולתכנן בקפידה.

בנוסף, קיים מושג של מס שבח ירושה בישראל. המשמעות היא שאם נכס שעבר בירושה עולה בערכו, היורש עשוי להיות חייב במס שבח בעת מכירת הנכס. נציין שבנכסים מסוימים המכירה תחויב גם בהיטל השבחה. יש לקחת בחשבון את כלל המסים הצפויים בתכנון המס העתידי.

בסך הכל, בעוד בישראל אין למעשה מס ירושה, ישנם שיקולים כספיים נוספים שאנשים צריכים להיות מודעים אליהם בכל הנוגע לירושות. בשנים האחרונות ניתן לראות מודלים פיננסים שונים לגיל השלישי שמשפיעים על תכנון הירושה העתידית, כמו מודל ירושה עצמית.

מומלץ מאוד לפנות לייעוץ מקצועי ממומחים פיננסיים ומשפטיים על מנת להבטיח שכל ההיבטים של תכנון עיזבון וירושה יטופלו כראוי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!

רוצים מידע נוסף או הצעת מחיר משתלמת?

פשוט הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!